Menu

Binnen Wild Vlees zoeken Tamar Blom en Francesca Lazzeri via rauw, experimenteel en geëngageerd theater naar manieren om hun omgeving bloot te leggen en te bevragen.

Tamar Blom / Wild Vlees

Tamar Blom is een fysieke performer/theatermaker, afgestudeerd aan de opleiding Mime aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Tamar is gefascineerd door de mens en zijn lichaam. Hij onderzoekt in zijn voorstellingen de impact van sociale, politieke en filosofische waarden op ons lijf en ons zijn. Hij doet dat in al zijn subtiliteit en extremiteit.

Tamar werkte tussen 2015 en 2018 samen met Francesca Lazzeri onder de naam Wild Vlees (samen met producent Job Rietveld), waarmee ze via rauw, experimenteel en geëngageerd theater zochten naar manieren om hun omgeving bloot te leggen en te bevragen. Met hun voorstelling When everything is human, the human is an entirely different thing werden ze genomineerd voor de BNG Bank Nieuwe Theatermakersprijs. In 2017 gingen ze met An incomplete life de theaters langs. In 2018 ging Study for Figure van Tamar Blom in première tijdens Festival Cement. Tussen 2016 en 2019 werkte Tamar onder de vleugels van PLAN.

Tamar ontving in 2019 de eerste uitreiking van het Makerskapitaal van Het Huis Utrecht. In hetzelfde jaar maakte hij White Noise, een sensorische installatie voor één persoon. Duizenden deeltjes in beweging vormen tastbare witte ruis. De omgeving vertroebelt en dieptezicht wordt ontnomen. Hoe ga je om met deze drukte, deze veelheid? White noise was te zien op Over ’t IJ 2019 en op Expeditie Cement 2021.

PLAN over Tamar Blom / Wild Vlees

‘Wild Vlees werkt op het grensvlak van theater en beeldende kunst. Het collectief onderzoekt hoe de mens in de maatschappij functioneert door onderzoek naar het lichaam in de ruimte. Het lichaam is daarbij lijdend voorwerp. Hoe neemt het publiek het lichaam waar? En hoe kan een ingreep – in het beeld, in het geluid, in de opstelling – de kijkervaring veranderen? De twee makers en de producent van Wild Vlees behandelen grote thema’s terwijl ze, soms letterlijk, met hun voeten in de klei staan.

Tijdens Theaterfestival Boulevard tonen we hun werk (zoals Body On/Body Off in 2015 en When everything is human, the human is an entirely different thing in 2016) en ook vragen we Francesca, Tamar en Job om collega-kunstenaars uit te nodigen met wie ze zich verwant voelen. Hun manier van werken – behoedzaam en dwingend, consequent en vrij – is inspirerend voor publiek én voor ons als festival.’

Viktorien van Hulst, directeur Theaterfestival Boulevard over Wild Vlees

Reacties op het werk van Tamar Blom / Wild Vlees

“Met minimale middelen weten zij het publiek tot grootse vragen te prikkelen. Een bespiegeling op de natuur, identiteit, het zijn van de mens. Op het topje van het beeld is te zien hoe het gips begint te drogen. Het beeld hard uit. Volharding in een meditatieve staat.”

(Lotte Wijers over When everything is human, the human is an entirely different thing in Festival Cement Festivalkrant)

Agenda

Toon alles Nu 2022202120202019201820172016201520142013 PLAN